
Workshop - Negotiating
Negotiate with confidence: from preparation to success.
Wat je rol ook is in de culturele sector, vroeg of laat moet je onderhandelen: over je tarief, de voorwaarden van een opdracht, het hergebruik van je werk of een nieuwe samenwerking. Toch vinden veel cultuurprofessionals het lastig om hun waarde uit te spreken. Hoe voer je zo’n gesprek met vertrouwen, zonder jezelf groter of kleiner te maken dan nodig is? In deze workshop krijg je praktische handvatten én de ruimte om te oefenen met herkenbare situaties uit je eigen praktijk. Je ontdekt hoe je vanuit rust en helderheid kunt onderhandelen, met lef én oog voor de ander.
For whom
For anyone in the cultural sector who wants to improve their negotiation skills. Whether you are a starter or an experienced professional, this workshop offers insights you can apply immediately.
After the workshop
- Weet je hoe je je goed voorbereidt op een onderhandeling.
- Heb je helder wat je doelen en strategie zijn.
- Herken je valkuilen en kansen tijdens het onderhandelen.
- Begrijp je de methode van verbindend onderhandelen en kun je die inzetten.
- Kun je verschillende onderhandelingsstijlen herkennen en toepassen.
Ik heb geleerd dat een goede onderhandeling niet hard en ‘kil’ is en dat ik daarin dicht bij mezelf kan blijven.
Program
In deze workshop verken je herkenbare onderhandelingssituaties aan de hand van concrete voorbeelden en praktische oefeningen. De trainers laten je zien hoe je verbindend kunt onderhandelen, op basis van strategieën uit de methode van Fisher & Ury (Harvard Negotiation Project), toegepast op de culturele sector.
Je leert hoe je verder komt dan ‘winnen of verliezen’ en hoe je bouwt aan een duurzame relatie met je gesprekspartner. Na een korte theoretische introductie werk je aan een praktijkcasus, oefen je met realistische situaties en ontvang je gerichte feedback van zowel de trainers als je mededeelnemers.
About the trainers
This workshop is given by Bart Kusters and Winfred Voordendag. Both have extensive experience on all sides of the negotiation table and are happy to bring their experiences and the theory of binding negotiation together in this workshop.
Bart Kusters studeerde geschiedenis en internationaal recht in Leiden en kwam via het Nederlands Dans Theater in de wereld van de podiumkunsten terecht. Hij werkte als hoofd marketing & communicatie en later als zakelijk leider bij Dogtroep, en vervulde daarna de zakelijke leiding bij OMSK / Lotte van den Berg en Dood Paard. Sinds ruim tien jaar is hij actief in het kunstvakonderwijs, als Hoofd Producerende Afdelingen bij de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. Binnen de AHK houdt hij zich, naast zijn managementrol, bezig met het organiseren van de dialoog rond thema’s als sociale veiligheid, inclusiviteit en regeneratief onderwijs.
Winfred Voordendag heeft ruime ervaring als directeur, zakelijk leider en strategisch adviseur binnen de podiumkunsten, musea en media. De afgelopen jaren werkte hij als interim zakelijk directeur bij organisaties als Nederlandse Dansdagen, Korzo, De Nieuwe Oost / Theater aan de Rijn en Maas Theater en Dans. Hij richt zich op thema’s als cultureel ondernemerschap, innovatie, talentontwikkeling en strategie. Daarnaast is hij verbonden aan Colourful People, adviseert hij culturele instellingen en overheden, zit hij in verschillende subsidiecommissies en is hij agent van een operaregisseur.
Practical information
Datum: 3 december 2025
Tijd: 19:00-21:30 uur
Kosten: €15,00 inclusief btw
Locatie: De Basis, Groenewoudseweg 322, Nijmegen
Wil je alvast meer informatie over het onderwerp? Bekijk onderstaande links:
Weten wat je waard bent - Cultuur Academy
Hoe bepaal ik mijn tarief? - Cultuur Academy
Heb je vragen of wil je aanvullende informatie? Neem dan contact op met Jessica de Jaeger. Heb je praktische vragen over bijvoorbeeld aanmelden of de locatie? Neem dan contact op met info@cultuuracademy.nl.
By signing up for one of our programs, you agree to our terms and conditions.

Training - Results-oriented impact measurement
How do you demonstrate that your organization makes a difference? What do you want people to say about you, and how do you know if you are actually achieving that? In this intensive pressure cooker training you will discover how to make the desired impact measurable and visible. Not as a justification afterwards, but as a clear story that shows what you stand for. You will learn how impact becomes part of your strategy, with practical methods and applicable insights.

Basic marketing course
Are you or will you be responsible for marketing within a cultural organization, your own foundation or for yourself as a maker, but are you still lacking a solid foundation? Then the Basic Marketing Course is just what you need. In three inspiring sessions, various experts will take you through the most important parts of the profession: from strategy and target group definition to online visibility, offline campaigns and content production.

Consultation (Nijmegen)
Get free practical advice and fresh insights on your business and organizational questions. Are you running into business or organizational challenges? Do you want to tighten your budget, tap new funding sources or strategically expand your network? Whatever your question, at Cultuur Academy we like to think along with you.