
Training - Including programming
Inclusief programmeren begint bij bewustwording – ontdek waar jouw organisatie staat en welke stappen je kunt zetten.
Je bent op zoek naar een brede en diverse doelgroep voor je programma’s, maar waar begin je? Veel organisaties worstelen met dit vraagstuk en vaak zijn verschillende afdelingen binnen een organisatie hier op hun eigen manier mee bezig. Is daarbij het programma of het publiek leidend? We adviseren om een programmamaker/ programmeur en een marketeer samen deel te laten nemen aan deze training, zodat er kritisch naar deze vraag kan worden gekeken en dit met elkaar besproken kan worden.
For whom
Marketers and programmers (in pairs) of cultural organizations.
After this training
- Are familiar and comfortable with a wide range of terminology surrounding diversity & inclusion;
- you know what new audience you want to reach as an organization;
- you have tools on how to reach this new audience;
- you have a basic plan of action to reach that new audience.
Program
Tijdens de training ‘Inclusief Programmeren’ maak je kennis met de do’s and don’ts als het gaat om een bredere en/of andere publieksgroep aan je binden als culturele organisatie. In vier dagdelen ga je met diverse trainers aan de slag met verschillende perspectieven rondom inclusief programmeren. Hierbij wordt ook stilgestaan bij jouw dagelijkse praktijk.
Sessie 1: Wat verstaan we onder inclusief programmeren?
Het doel van deze sessie is om je persoonlijk bewustzijn te vergroten en te ontdekken waar jullie staan als organisatie, aangevuld met theorie en praktijkvoorbeelden. Er wordt aandacht besteed aan kernbegrippen zoals culturele toe-eigening en intersectionaliteit en inclusieve communicatie. Daarnaast onderzoeken we het vraagstuk waar jouw organisatie tegenaan loopt.
Sessie 2: Hoe sociaal toegankelijk is jullie organisatie?
Om je publiek zich welkom te laten voelen en een gevoel van veiligheid en thuiskomen te geven, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de ongeschreven normen en waarden in jullie organisatie. Deze kunnen heel vanzelfsprekend zijn geworden voor de organisatie, maar kunnen voor een ander misschien een drempel opwerpen. Denk hierbij aan publiek dat een andere culturele achtergrond heeft of publiek wat weinig te besteden heeft.
Sessie 3: Hoe programmeer je voor mensen met een beperking?
In deze sessie wordt ingegaan op toegankelijkheid voor mensen met een beperking; wat voor beperkingen zijn er, hoe pas je je programmering danwel marketing hierop aan. Aan de hand van vele praktische tools worden verschillende handvatten gegeven.
Sessie 4: Wrap up; wat nu?
Tijdens sessie vier komt jullie eigen praktijk weer terug. Je hebt huiswerk gehad en een eerste aanzet tot plan van aanpak gemaakt: Wat gaan jullie doen, wat zijn de stappen die gemaakt moeten worden en hoe bewaken jullie deze stappen voor de toekomst?
Sessie 5: Intervisie
De laatste sessie wordt afgesloten met een intervisiesessie waarin jij de gelegenheid hebt om – onder begeleiding van een intervisor – jouw persoonlijke vragen te bespreken.
About the trainer(s)
De Cultuurshifters (sessie 1 t/m 4)
Kim Tawjoeram (Dynamic Arts) en Shayne McCreadie (organisatiecoach) hebben zelf jaren als marketeer en programmamaker gewerkt in de cultuursector. Tegenwoordig begeleiden en trainen zij culturele instellingen om inclusiever te gaan werken.
The energy and know-how of the trainers was very inspiring. This training gave us the right impetus to actually take action.
New Pack (sessie 3)
New Pack helpt organisaties met inclusie- en toegankelijkheidsvraagstukken door middel van advies en praktische ondersteuning bij de realisatie daarvan. Dit doen zij veelal voor gemeenten, culturele instellingen en festivals. Daarnaast organiseert New Pack evenementen in opdracht, zoals symposia over toegankelijkheid in de podiumkunsten en trainingen. Dit alles volgens een principe; practice what you preach!
Wil je je alvast verdiepen in het onderwerp? Bezoek de Kennisbank.
Practical information
Data: 20 oktober, 10 november, 8 december 2025 en 12 januari, 2 februari 2026
Tijd: 13.00 uur - 17.00 uur
Kosten: €425,- per organisatie (marketeer en programmeur samen). Zijn de kosten een probleem? Via Werktuig PPO kun je een aanvraag indienen voor medefinanciering van deze training. Lees hier meer over de voorwaarden.
Locatie: Afwisselend in Arnhem en Nijmegen, afhankelijk van de deelnemende instellingen op locatie
NB: Bij aanmelding ontvang je een vragenformulier, zodat de inhoud van de cursus op jullie wensen afgestemd wordt.
Heb je vragen of wil je aanvullende informatie? Neem dan contact op met Jessica de Jaeger. Heb je praktische vragen over bijvoorbeeld aanmelden of de locatie? Neem dan contact met ons op via info@cultuuracademy.nl.
Door je aan te melden voor een van onze programma’s ga je akkoord met onze algemene voorwaarden.

Training - Results-oriented impact measurement
How do you demonstrate that your organization makes a difference? What do you want people to say about you, and how do you know if you are actually achieving that? In this intensive pressure cooker training you will discover how to make the desired impact measurable and visible. Not as a justification afterwards, but as a clear story that shows what you stand for. You will learn how impact becomes part of your strategy, with practical methods and applicable insights.

Basic marketing course
Are you or will you be responsible for marketing within a cultural organization, your own foundation or for yourself as a maker, but are you still lacking a solid foundation? Then the Basic Marketing Course is just what you need. In three inspiring sessions, various experts will take you through the most important parts of the profession: from strategy and target group definition to online visibility, offline campaigns and content production.

Consultation (Nijmegen)
Get free practical advice and fresh insights on your business and organizational questions. Are you running into business or organizational challenges? Do you want to tighten your budget, tap new funding sources or strategically expand your network? Whatever your question, at Cultuur Academy we like to think along with you.